25/1

Idag har jag fått en rundtur i den stora träverkstan med 6 olika typer av svarvar (alltså wow!?) och en rikthyvel och en planhyvel och en bandsåg, nej jag skojade, tre olika bandsågar och några maskiner till. Tyvärr så fick jag inte använda dem själv eftersom jag inte tekniskt sätt har tillgång till det rummet men min lärare sågade till en träbit som jag skulle använda som mall till mina servettringar. Träbiten i gran fick jag sedan fila till kanterna på för att få den rundning jag önskar på ringarna och på bilden ser ni alltså de två första prototyperna i mässing bredvid mallen i trä.

Så att mäta och klippa och böja mässing är vad jag har sysslat mest med idag. Jag har även skrivit två sidor om hur det är att jobba med metall – vilket känns som ett bra första utkast. Jag satt nämligen kvar i skolan idag efter lektionens slut då det vankades Kendo i idrottshallen. Kendo är en japansk kampsport där man slår på varandra med stavar utav bambu.

Det gick ungefär som förväntat, jag blev frustrerad av att det finns en viss ordning en ska göra röreslerna i, det ska hälsas på ett visst sätt, gå på ett visst sätt, räkna på ett visst sätt och hundra saker till. Vi som var nybörjare fick öva på att bära vårt ”svärd” (som såklart hette något speciellt) och sedan fick vi öva på att gå med vårt svärd. Så jag har spenderat ungefär en timme med att hasa omkring på ett gymnastikgolv viftandes med en bambustav. Känns rimligt. Extremt ovant att röra sig på detta kontrollerade sätt, ännu mer ovant att med kraft slå en pinne i en annan människa huvud (obs. de har en superläskig hjälm på sig) och mest ovant att man helst ska skrika när man gör detta.

Jag hade ärligt talat svårt att bara gå och röra armarna samtidigt så är inte helt säker på att detta är något för mig. Men det ledde till att jag och min roomie har blivit hembjuda på SUSHI på fredag hos läraren, hehe. Jag är så taggad. Jag fick såklart bara hänga med som +1 men är glad över att min roomie inte ville gå dit själv. Sushi och äventyr, det tackar jag aldrig nej till.

Nu ska jag hämta ut tvätten ur torktumlaren och efter det är det sovdags. Håll tummarna för att den är torr denna gång. 😀

Kommentera

