27/1

Sådär! Nu är jag tillbaka på banan, pigg och glad. Jag har precis druckit en hälsokur på apelsin, citron och ingefäramos pga begynnande halsont. Till detta har jag sedan avnjutit en kopp kaffe med chokladmjölk. Det låter barnsligt men det är oväntat gott, som kaffe och dessert i ett, mums!

Igårkväll så var det dags för andra omgången av kroki, vi fick i uppgift att teckna fyra olika porträtt så att läraren kunde avgöra ungefär vilken nivå gruppen ligger på och således anpassa upplägget efter det. Vi fick börja med en rynkig gubbe och det var hundra gånger svårare än jag tänkte mig men samtidigt väldigt roligt. När vi svettats i 15min så var tiden ute och vi fick byta plats och prova att teckna av en bild på Lady Gaga. En magisk kvinna på alla sätt men utan rynkor eller andra detaljer att förhålla sig till så var det svårt att få till det.

Tredje bilden var en bebis och om Lady G upplevdes klurig så var detta bebisen från helvetet. Perfekt slät hy, superstora ögon och suddigt hår. Jag tycker att jag fick till formen rätt bra men det var ruskigt svårt att låta bli att lägga dit skuggor som inte fanns. Att teckna tungan ska vi inte ens tala om. Så när sista bilden på Johnny Depp kom så var jag helt slut i hjärnan av koncentration och kämpade med att ens orka rita dit hans ögon. Men sen hade 2 timmar gått och det känns som en bra start på kursen.

 

Jag testade min nyinköpta maskeringsvätska igår också och allt jag kan tänka är VARFÖR har jag inte tagit mig för att köpa detta tidigare? Akvarell blev plötsligt så mycket enklare och roligare. Vätskan är latexbaserad (tror jag) så det är bara att smeta på där du inte vill ha färg, låta vätskan stelna, måla över med akvarell och sen pilla bort det tunna gummiskiktet som vätskan stelnat till. På så vis kan du med enkelhet spara ut väldigt små och precisa områden istället för att behöva måla superförsiktigt. Jag kommer från och med nu endast måla nördiga citat och tapetsera dessa hemska furuväggar med. OBS, jag skäms ej.

 

Idag däremot så har jag mest varit tjurig över mina servettringar för ingenting blir som jag har tänkt och då blir jag irriterad och tappar motivationen. Jag har också svårt att bestämma mig för vad som ska passa till vad och i vilket material jag ska göra det. Det ser så enkelt och snyggt ut på skissen men det är helt klart ett litet aber att få till det i verkligheten. Vid tvåtiden så gick vi till svommehallen istället och simmade några längder. Jag får helt enkelt fortsätta imorgon med nya tag. Det är frustrerande när ens skapandeprocess är så utdragen ibland, jag vill bara att det ska bli snyggt och perfekt på en gång. (Hehe)

Här är lite av de olika idéerna som jag brottas med… Alla synpunkter och nya perspektiv välkomnas. Puss och kram

2 reaktioner på ”27/1

  1. Jag tycker servettringarna är väldigt vackra 🙂 och det säger jag i formen av servettringsexpert, så du vet.

    Förstår att du var trött efter krokimålningarna, jag hade gått hem om jag hade fått den uppgiften. PÖSS ❤

    Gilla

Kommentera

