29/1

IMG_6812

Dagens frukost, hembakat bröd med avokado och pepparsalami. Det börjar kännas tjatigt men jag har världens bästa roomie. Traskade ner till skolan och eftersom det är fredag idag så stod svetsning på schemat. Jag kom fram till skolan strax efter niotiden och då var det redan två av mina klasskamrater som använde svetsen. Jag tycker att det är jobbigt att tränga mig på så jag försöker pyssla med lite småfix så länge men efter lunch så var det ledigt och jag svetsade ihop resterande kvadrater. Här nedan kan ni se en snabb bild på mitt perfekta arbete. Jag är knappt rädd längre och det känns skönt. Men tänker att det är svårt att vara mer förberedd än vad jag är; i stålhättor, extra skjorta i bomull, tjocka handskar, förkläde i skinn och givetvis svetshjälmen som jag har spänt så hårt det bara går för att den inte ska råka glida en milimeter under arbetes gång.

IMG_6814

Småfixet blev idag att jag provlödde fast en ”plupp” på min mässingsring, jag tänkte att det var lika bra att prova på något annat än det material jag tänkt att använda till slutprodukten. Just nu så känner jag mig såklart mer nöjd med detta prov än det jag gjort ”på riktigt”.

Jag tycker att det blev en riktigt häftig effekt när kopparen i mässingen har smält fram under uppvärmningen och hur silverlodet runnit ut lite omkring så att det nästan känns som en planet i rymden? Synd bara att det tar sån jäkla tid varje litet steg, tappar tålamodet var tionde minut. Men tillslut så ska jag nog ha fått ihop ett gäng snygga grejer.

Vid tretiden så mötte jag och Tomomi upp min lärare Paul för vi var bjudna hem till honom och hans fru på sushi. Vi gick ner till centrum för att köpa sushi och då öppnade sig himlen. Nej, jag hade inte min regnjacka på mig. Jag var helt genomblöt och allt jag kunde tänka på var hur dåligt mina skor måste må av detta äventyr. Det kommer behövas mycket kärlek i form av skovård när jag kommer hem till Sverige… Men sushin var supergod och hans hem var väldigt fint. Föga oväntat så hade han gjort väldigt mycket själv. Bytt träpanelen på husets utsida, tagit bort väggar, tagit bort linoleummatta och slipat vackra orginalgolv, byggt bokhyllor OCH SÅ VIDARE. Men jag fastnade för en sak, en otroligt oväntad men vacker installation på väggen vid matborden. Jag tog en bild för att jag tänkte visa min pappa men kan lika gärna dela med mig här. IMG_6833

Det har utgångspunkt i samma form och är gjorda i trä med ett extra material. Så en är klädd med blyg, en med koppar, en med läder och lite så. Riktigt fina. Vi fick åka taxi hem eftersom det är halvt storm, mörkt och is överallt här så jag har haft en riktigt fin kväll. Nu är det dags att sova för imorgon ska vi på äventyr i Kongsberg, shopping here I come! (Är på allvar exalterad över att få gå i butiker även om jag i första hand bara behöver köpa strumpor)

Godnatt och trevlig helg!

En reaktion på ”29/1

  1. Dina servettringar ser ut att bli supersnygga och unika. Och utefter det kan jag föreställa mig vad du kommer att skapa av dina rektanglar. Det är jättespännande att följa ditt arbete. Du är ju sk…duktig. /Carina

    Gilla

Kommentera

