14/3

Min fina vän Miriam sa en så bra sak till mig innan jag flyttade hit till Norge. Hon sa att ”kom ihåg, du måste inte tycka att det här är det bästa som har hänt dig” och det är något som jag har tagit till mig. Det har varit väldigt skönt att luta sig tillbaka på de orden, att det är OKEJ att inte tycka om att göra en utbytestermin.

Nu har min vistelse varit över förväntan hittills så denna resa kommer troligtvis bli en av de bästa sakerna jag har gjort men möjligheten att uppleva detta genom det perspektivtet har varit bra. Jag trivs väldigt bra med utbildningen och jag mår så bra av naturen här men jag flyttade till Norge med separationsångest och ett krossat hjärta. Det är inte något som går över bara på en dag. Visserligen så hade det nog varit mycket värre här om jag inte hade Tomomi som roomie och om närheten till Sverige varit större. Möjligheten att resa hem till Stockholm har gjort att det värsta har mattats av och på något vis så samlar jag kraft i Norge för att åka till Stockholm och vice versa. Jag kan ladda mina batterier på olika sätt på de olika platserna.

Något som jag aldrig trodde att jag skulle säga är att jag känner mig sugen på att resa. Jag vill se platser och uppleva saker. Jag som vanligtvis tycker att det bästa med resa är att komma hem. Men om tio veckor så har jag bott i ett annat land i nästan ett halvår, det är ändå imponerande.

Men ja, helgen har varit fantastisk! (och därav bloggtystnaden) Pappa och Carina kom hit för att gå på utställingen i skolan och vi började lördagen med att åka till en gammal kyrka som ligger här i krokarna, oerhört häftig byggnad och känslan i kroppen när solen värmde – magiskt! Sen gick vi en promenad längs Tinnermyren och njöt av naturen. Lunch mumsade vi på café Felicia och sen var det dags för utställning. Våra skulpturer och föremål såg så bra ut i rätt ljus mot vit bakgrund. Jag är så stolt.
På kvällen lagade vi sushi tillsammans och åt så att det stod ut genom öronen. Då plockade Tomomi fram en cheesecake och matkoman var komplett. Det mest otippade hände också på lördagkvällen, våra husgrannar kom och frågade om vi ville titta på film tillsammans med dem! Jag skyndade mig att säga JA och höll mig vaken till halv 2 för att bygga upp en bättre relation. Det har gett frukt för nu hälsar de på en när vi ses utanför huset, YEAH. Framsteg!

 

IMG_7267IMG_7269Heddalstavkyrka i vårsol
IMG_7253Jag vaktar vår utställning och broderar under tiden

IMG_7272IMG_7271Min skulptur ”Mellanrum” (och Stians skulptur där till höger)IMG_7273Servettringarna som ni har sett hundra gånger men här är de uppradade efter att ha plockats ner efter utställningens slut.

IMG_7275Den drömmiga cheesecaken som vi avnjöt. #livetsliv

IMG_7280Utsikt ifrån matsalen på skolan, det är ett enkelt liv jag lever ibland.

Kommentera

