7/4

Ja det tycks dröja lite mellan gångerna som bloggen uppdateras, tyvärr! Jag har känt mig lite småhängig och trött de senaste dagarna. Kanske blev det lite intensivt med först en vecka träningssemester, intensiva skoldagar med mycket nytt och sen helgbesök av en superfin vän. Så igår var jag hemma och gick sammanlagt 567 steg på hela dagen eftersom jag mådde illa och hade huvudvärk så allt jag orkade var att dreggla framför Peaky Blinders.

 

Men ja, vad gör jag i skolan egentligen?
Dagarna innan och efter påsk så satte vi igång med att designa och tillverka en pall. Det blir inte vilken pall som helst utan en duschpall! Så med inspiration (ungefär en rakt av kopia) på pallarna som används på yasuragi så har jag ritat, hyvlat och donat. Mitt mästerverk är inte ännu helt klart eftersom vi inte har tillgång till det stora maskinrummet just nu. Pallen fungerar alltså både som introduktion till de stora maskinerna och också som en mjukstart med träarbete.

IMG_7458Övar på en svårt sammanfogning som jag INTE kommer använda på min pall, men bra att kunna ändå.IMG_7467Lite olika skisser till designen på pallen. Kul att få tid att göra sånt också, inte bara bygga på direkten.IMG_7475Plankan som ska bli min pall, tjoho. Och min någorlunda realistiska skiss.IMG_7478IMG_7519.JPGTADA! Var lite dåligt med bilder under vägen eftersom jag hamnade i arbetsflow men jag har alltså limmat ihop två bitar för att få bredden på benen. Sågat till mittenpinnen och sen gjort hålen i sidorna och på bilden är sitsen bara ditlagd, inte fastsatt så ja, snart klar!

Jag har sågat ut rundningen nertill på benen efter att denna bild togs. Samtidigt som jag väntar på att få fortsätta med detta så har designarbetet för mitt stora projekt börjat. Jag ska göra ett syskrin. Det ska passa mig nu och förhoppningsvis om 20 år. Skrinet ska ge en god överblick över innehållet och ska kunna gå att förvara under en säng/i ett skåp utan allt för mycket besvär. Såhär har jag tänkt än så länge.

IMG_7525Plats för miljoner trådrullar, sax, måttband och knappnålar på första våningen. IMG_7528På våningen under så finns det just nu plats för en låda med knappar och synålar. De andra utrymmena kommer fyllas med band och annat jox som jag inte riktigt har mått på så det höftas lite här. Tanken är att man ska kunna göra fler våningar allt eftersom. Om behovet uppstår. Ett slags modul-syskrin.

Så, det får räcka för nu. Ha det fint!

En reaktion på ”7/4

Kommentera

